Eilanden spotten in Thailand en Indonesie - Reisverslag uit Naisano Dua, Indonesië van Paulien & Gera - WaarBenJij.nu Eilanden spotten in Thailand en Indonesie - Reisverslag uit Naisano Dua, Indonesië van Paulien & Gera - WaarBenJij.nu

Eilanden spotten in Thailand en Indonesie

Door: Paulien & Gera

Blijf op de hoogte en volg Paulien & Gera

04 Juni 2014 | Indonesië, Naisano Dua

Salam!

Dag lieverds,

Weer een nieuw reisverhaal en veel leesvoer voor jullie. We zijn inmiddels op Bali aangekomen en dus zijn onze laatste weken reizen aangebroken. De vorige keer stonden we op het punt om Cambodja te verlaten. Hieronder staat weer wat we tot nu toe daarna hebben beleefd.

Dag 70: 14-05-2014

De avonturen in Cambodja waren alweer voorbij, op naar Thailand. Van Siem Reap vlogen we via Bangkok naar Phuket. Hier aangekomen moesten we eerst vervoer regelen naar ons hotel in Patong. Met een minibusje werden we gebracht, maar eerst moest wel iedere plaats in het busje bezet zijn. Dit duurde even. Maar uiteindelijk konden we vertrekken. Na een lange rit met roekeloos rijgedrag en files kwamen we aan bij ons hotel in Patong. Eerst maar even een beetje rusten en 's avonds op pad. Op de hoek van de straat hebben we een paar minuten met open mond staan kijken naar alles wat er gebeurde en voorbij kwam. Rijdende auto's met boksers er op die bokswedstrijden aankondigden, heel veel ladyboys, nachtclubs, sexy ladyshows waar verkopers je voor wilden paaien. We konden nauwelijks door de straat lopen, wat een happening! Dat zagen wij even niet aankomen. Uiteindelijk zijn we bij een restaurant beland voor een veel te hete groene curry, en we hadden nog wel no spicy besteld. Met ook hier ladyboys in de bediening.

Dag 71: 15-05-2014

Een bewolkte dag, dus hebben we eerst rustig ontbeten, winkeltjes gekeken (die ook pas om 11:00 uur open gingen), naar Patong Beach gelopen, rennen door de regen naar een plek om te lunchen en op zoek naar reisinformatie voor de volgende bestemmingen. Rustig dagje. 's Avonds bij een pizzaria gegeten en daarna konden wij heerlijk mensen spotten vanaf de barkruk in een barretje in de party straat van Patong (Bangla Road), onder het genot van een aantal cocktails. Er kwamen nogal wat types voorbij lopen, hilarisch!

Dag 72: 16-05-2014

Veel te vroeg opstaan na de cocktails van de vorige avond, maar het was tijd om weer verder te gaan. Vroeg een ontbijtje en met de bus naar Khao Sok, waar we een luxe boomhut hadden geboekt bij het Rock and Tree House Resort. Dit zou een mooie tussenstop zijn op weg naar Koh Samui. In Khao Sok aangekomen regende het pijpenstelen. Een man wilde ons wel naar ons resort brengen, maar dan moesten we wel even wachten totdat het wat droger werd. Aangekomen bij de boomhut bleek dat we de enigen in het hele resort waren, en lag het ook een stuk buiten het centrum, ergens in de jungle. We wilden lunchen, maar dat kon daar niet op dat tijdstip. Dus werden we naar het centrum gebracht. Daar hebben we geluncht en even rondgekeken. Inmiddels was het weer droog en besloten we terug te lopen, toch iets verder en heuvelachtiger dan verwacht en heel veel neefjes/steekmuggen in het ABN ofwel het Algemeen Beschaafd Nederlands. Ook kregen we een hartverzakking van de apen die we onderweg nog tegenkwamen. De helden op sokken dus weer. 's Avonds zijn we dus maar niet weer naar het dorp gegaan en hebben we bij het resort gegeten samen met een hele lieve kitten, Kitty Tina hebben we haar genoemd. Daar zaten we dan, met lange broeken en shirt met lange mouwen aan, bang voor alle insecten en andere dieren die we hoorden en zagen, brrr. We waren nog niet één met de natuur.

Dag 73: 17-05-2014

We hadden geluk, vandaag was het aardig mooi weer. Na het ontbijt werden we naar het National Park gebracht om daar een trekking door de jungle te doen. Volgens de beste man konden we dat zonder gids doen. Dit was qua pad ook prima te doen, maar veel te veel animals die ons de stuipen op het lijf jaagden. Volgende keer maar weer met gids op pad gaan, want er schenen nog veel grotere en engere dieren in het park rond te lopen dan wij hebben gespot. We hebben echt vanalles gezien, hagedissen, bloedzuigers aan onze benen, krekels, vlinders, spinnen, reuzachtige mieren, vissen en apen in de bomen en op ons pad, maar ook hele mooie bloemen, planten en bomen. Na 3 kilometer en een paar droogstaande watervalletjes gingen we terug. Dat was maar goed ook, toen we net uit het park waren begon het te plenzen. We zouden op worden gehaald door de man van het resort, maar helaas was hij even weg. Zucht! Moesten we alsnog een dure taxi terug nemen. 's Avonds weer bij het resort gegeten, samen met Philip, een bekakte Nederlander die slecht Engels sprak met heel veel woorden in het bekakt Nederlands er tussendoor. Hilarisch, wij lagen de hele tijd in een deuk. Deze Philip vond het nogal opzienbarend dat wij niet zo van alle beestjes daar houden. Dus werd ons nog even een reusachtige pad geshowd, zo'n grote hadden we nog nooit gezien. Snel naar onze boomhut dus.

Dag 74: 18-05-2014

's Ochtends hebben we nog weer met Philip ontbeten en daarna werden wij opgehaald door een busje om verder te reizen naar Koh Samui. Eerst met de bus, toen de boot en daarna een misselijkmakende taxi naar ons hotel in Chaweng. In het hotel moesten we eerst even liggen, zo misselijk waren we. Die avond bij het hotel gegeten en verder niks meer gedaan.

Dag 75: 19-05-2014

Met een city tour gingen we Koh Samui verkennen. We hebben de Wat Phra Yai oftewel de Big Buddha gezien en we zijn bij de Wat Plai Laem de boeddha met de 18 armen geweest. We mochten de Grandfather en Grandmother bewonderen (Hin Ta en Hin Yai), het mannelijke en vrouwelijke geslachtsorgaan als rotsbeelden. Onderweg stopten we nog bij een viewpoint over de zee. De tour bracht ons nog bij een monkeyshow. Die hadden ze beter uit het programma kunnen laten, zielig en voegde niks toe aan de dag. Vervolgens gingen we naar de Wat Khun Ram tempel waar een gemummificeerde monnik te zien was. De monnik, Loung Prodaeng, wordt hier gemummificeerd tentoongesteld sinds de jaren '80. Inmiddels hebben ze hem een zonnebril opgezet, omdat hij lege oogkassen kreeg. Als één na laatste stop gingen we de Na Muang watervallen bekijken. Met een jeep gingen we levensgevaarlijk omhoog, waarna we nog een stukje verder omhoog moesten klauteren om de waterval te zien die helaas een beetje droog stond. Als laatste gingen we nog naar een central market, wat helaas ook teleurstellend was. We moesten verplicht een uur daar rondsnuffelen, maar die tijd had je niet nodig dus zijn we een grote supermarkt ingedoken. Die zijn hier nogal zeldzaam.

Dag 76: 20-05-2014

In plaats van na Koh Samui naar Koh Tao te gaan hebben we besloten om een dagje eilandhoppen te doen, zodat we wat tijd konden inhalen. Onze reistijd voor alles wat we nog wilden zien begon te dringen. We gingen dus een dagje naar de eilanden Koh Tao en Koh Nang Yuan. Als eerste vaarden we naar Koh Nang Yuan, waar we konden snorkelen of naar het viewpoint toe gaan. Wij zijn naar het viewpoint geklommen, wat een bevalling was maar het uitzicht was dan wel geweldig. Veel te heet om zo'n klim omhoog te maken. We hadden net genoeg tijd om nog even wat te drinken en we gingen alweer verder varen naar de volgende snorkelplek op Koh Tao. Tijdens het varen kregen we een lunchbuffet en hierna konden we dan echt snorkelen. Eindelijk ging het gebeuren, gewoon gaan! Wij in bikini en alle Aziaten met kleren aan en een zwemvest en een zeepaardjes zwemband, hilarisch gezicht. Het snorkelen was super mooi! Geen kwal gespot gelukkig, alleen maar Nemo's, mooie gekleurde vissen maar ook hele grote vissen tussen het mooie koraal doorzwemmend. Na drie kwartier snorkelen moesten we helaas weer het water uit om weer terug naar Koh Samui te varen. Dit beloofden dus slaapjes op de boot na alle inspanningen. Geweldige dag met gelukkig wederom mooi weer ondanks het beginnende regenseizoen.

Dag 77: 21-05-2014

Weer een dagje mooi weer, dus konden we lekker op ons laatste dagje Koh Samui naar het strand. De strandopgang vinden was wel wat lastig, maar toen we die eindelijk hadden gevonden en we ook gratis strandbedjes vonden, lagen we daar heerlijk een paar uurtjes te bakken in de hete zon. In de middag terug naar het hotel waar we nog even snel konden douchen en op naar het vliegveld voor weer een vliegreis. Dit keer weer naar Phuket, waar we één nachtje verbleven in Phuket Town.

Dag 78: 22-05-2014

Finally to Koh Phi Phi! Hier hadden we lang op moeten wachten. We vertrokken met de boot vanaf Phuket naar Koh Phi Phi. Na anderhalf uur varen kwamen we aan bij de pier. Hier werden we bij een café'tje opgehaald en naar ons hostel gebracht. Lopend, maar de man nam onze backpacks mee op een karretje. Hier rijden namelijk geen auto's en geen scooters, alleen maar fietsers. Heerlijk rustig ook. Bij het hostel aangekomen hebben we de backpacks gedropt en zijn we eerst ergens gaan lunchen aan het strand. Wauw al super mooi uitzicht hier en heerlijk strand. Hier hebben we dan ook een tijdje met onze voetjes in de zee gestaan om vele mooie foto's te maken. We zagen op de plattegrond dat ook hier een viewpoint was met uitzicht over heel Koh Phi Phi. Net toen we wilden gaan werd het heel donker en begon het te onweren en vielen er dikke druppen. Eerst maar naar de supermarkt, wat winkeltjes gekeken en onderweg nog even een stop voor iets lekkers. Aan het eind van de middag gingen we dan toch naar het viewpoint klimmen. Het was nu gelukkig wat afgekoeld, maar het was alsnog een zware klim omhoog. Het waren weer veel te veel treden. Een jongetje rende voor ons uit de trappen omhoog en stopte op de trap en begon met een stok te slaan. Toen wij arriveerden zagen we dat hij, een jongetje van een jaar of zes/zeven een slang aan het doden was. Wow, pfuu wat nou als hij niet voor ons liep? We vervolgenden onze weg naar boven en kwamen aan bij het eerste viewpoint. Tijd om adem te halen en wat foto's te maken en door naar het tweede viewpoint. Het begon al wat te schemeren waardoor je de vele lichtjes op het eiland goed kon zien. Een heeel mooi uitzicht, waarvan we even hebben genoten. Na een tijdje hier gezeten te hebben en wat foto's gemaakt te hebben leek het ons verstandig om nu, omdat al veel mensen naar beneden liepen, ook de afdaling weer te maken. Brrr, veel te donker en veel dierengeluiden. Dat werd dus rennend de gillend de berg af. Eenmaal beneden bonkte ons hart enorm uit angst..gelukkig overleefd en niet aangevallen door een slang. Doordat er een avondklok was ingesteld op 22:00 uur, vanwege de opstanden in Bangkok en in het zuiden van Thailand, lagen wij ook voor die tijd in ons bed.

Dag 79: 23-05-2014

Na een nachtje in een goedkoop hostel op Koh Phi Phi wilden wij ook hier extra genieten en hadden we twee nachten in een te luxe resort en spa geboekt. We gingen met een prive longtailboot naar het noorden van Koh Phi Phi. Voor de kust van ons geweldig uitziende resort moesten we overstappen op een tractor die ons opwachtte. Hoe handig, geen natte voetjes dus. We kregen en welkomstdrankje en konden ook kiezen om hier de ochtenden gebruik te maken van het ontbijt buffet voor een behoorlijke prijs, dan wel aan het strand, gewoon doen dus. Daarna konden we naar ons huisje, een soort bungalow waar we als eerst ons erg verwonderden over het gevouwen toiletpapier, haha moet niet gekker worden. Na een rondje resort gedaan te hebben, de massage bij de spa geboekt en wat foto's gemaakt, kon de bikini aan. Heerlijk op een ligbedje tussen het zwembad en het strand in. Ook hier in het water werden de nodige foto's gemaakt. Optimaal genieten is dit en ook nog eens stralend weer. 's Avonds hebben we ons voor het eerst in weken, bijna maanden weer mooi gemaakt en mooie kleertjes aangedaan en op naar het restaurant, één van de vier hier op het resort, waar hoogstwaarschijnlijk de servetlegger al klaar staat.

Dag 80: 24-05-2014

Voor de spa aan gingen we naar het ontbijt buffet. Hier keken we onze ogen uit en wisten we niet wat we moesten kiezen,..alles dus! Met veel te volle buikjes gingen we naar de spa. Hier kregen we een aromatherapie massage van 85 minuten. Heerlijk wegdromend en zelfs na die tijd is ons haar erg mooi ingevlochten. Een hele fijne en goede massage. Hierna bij onze bungalow al de olie eraf gespoeld, bikini aan en heerlijk weer genieten. Eerst maar even een duikje in het zwembad waarna we doorzwemden naar de bar om wat eten te bestellen. Terug door het zwembad en op ons ligbedje in de zon genieten en wachten op ons eten wat met een golfkarretje werd gebracht. Dit is toch optimaal genieten? 's Avonds was het weer tijd om ons mooi te maken en hebben we een ander restaurant gekozen, de grill and bar. Met mooi romantisch uitzicht op de zee zittend met onze voetjes in het zand genoten we van al het moois hier met wat live music op de achtergrond onder het genot van een paar cocktails.

Dag 81: 25-05-2014

Helaas, veel te snel moesten we dit paradijsje verlaten. Tijd om het laatste land te bezoeken, Indonesië. We vaarden met de boot terug naar Phuket om hier door te vliegen naar Jakarta. Rond middernacht kwamen we na een lange rit aan in het hostel.

Dag 82: 26-05-2014

Na even wat uurtjes slaap inhalen zijn we eens op onderzoek uitgegaan rondom het hotel in Jakarta. Al snel kwamen we er achter dat deze wijk toch wel een beetje anders was dan dat wij dachten. We hebben geen één andere blanke gezien, waardoor wij erg werden bekeken en ook op een nare manier waardoor wij ons onveilig voelden daar. We hebben ergens ontbeten en zijn terug gegaan naar het hotel. Daar besloten we om van hotel te switchen en naar een andere wijk te vertrekken, want in deze wijk blijven zagen wij echt niet zitten.

Dag 83: 27-05-2014

We wilden graag wat highlights in Jakarta zien, en ook wat koloniale dingen van de Nederlanders. Helaas viel het wel wat tegen wat we allemaal konden zien. Deze week was het namelijk vakantie in Indonesië, waardoor veel bezienswaardigheden gesloten waren. Als eerste gingen we naar een hele grote moskee, de Istiqlal moskee. Via een zij ingang mochten we naar binnen en bracht een mannetje ons via allemaal sluipweggetjes naar de grote zaal. We moesten wel opschieten want het bid ritueel was al aan de gang. Ondertussen snel extra kleding aan, ook wij moesten zoveel mogelijk huid bedekken. Onderweg naar de zaal kwamen we langs mensen die hun was ritueel deden voordat ze gaan bidden, hier hebben wij ook aan meegedaan. Al vertelde de man die ons begeleidde dat wij niet mogen bidden omdat we nagellak op onze tenen hadden. Dat mogen Islamitische vrouwen niet. Toen we bij de grote zaal aankwamen konden we nog net een klein stukje van het bid ritueel zien, maar was helaas na een paar minuten al afgelopen. Na de moskee gingen we naar de kathedraal aan de overkant van de straat. Daarna liepen we naar de Freedom Square, waar een groot monument in het midden van het park staat. Hier konden we ook naar binnen, maar door de vakantie in Indonesië stond er een gigantisch lange rij waardoor wij dit hebben overgeslagen. In het park waren wij ook weer een bezienswaardigheid, waarvan weer vele foto's gemaakt moesten worden. Op hoeveel facebook pagina's van onbekenden zullen wij inmiddels al wel niet staan? In het park kwam een man naar ons toe die vanalles vroeg en uiteindelijk leidde hij ons een beetje rond door het park en kwam met allemaal suggesties wat we in Jakarta konden gaan doen. Uiteraard wilde hij tegen betaling wel mee als gids, maar daar hadden wij niet zo veel zin in. Dit konden we niet zo goed in het Nederlands tegen elkaar zeggen als anders, want deze man kon ook wat woorden Nederlands zoals velen meer op Java. Hierna gingen we met een taxi naar de wijken Kota en Sunda Kelapa. In Kota op het grote plein wilden we eerst wat eten. We hadden gelezen in Mr. Lonely dat er een Batavia Café was, waar je zeker een bezoekje aan moest brengen. Alleen moesten we dan wel het plein oversteken en eerst 20 foto's trosteren. Het Batavia Café was ingericht in de stijl van de jaren zeventig. De muziek, zwoele half bloot tot bloot gefotografeerde blanke mensen, wat je hier nergens anders ziet. Zelf hier lopen ze niet in hempjes, ze hebben altijd hun schouders bedekt. Heel oud Nederlands zag het café eruit. Hierna hebben wij nog een aantal bezienswaardigheden op het plein gefotografeerdzoals het Gourveneurskantoor en in het half Nederlands half Engels met wat mensen gepraat wat we konden bezoeken, aangezien veel van dit alles gesloten was vanwege de vakantie in Indonesië. We werden naar de haven gestuurd via een erg achterstallig, vies en enge route. Hier slapen mensen gewoon in hutjes met een zeil erover of zelfs onder de brug. We liepen de route langs het kanaal en kwamen langs de Hollandse brug, The Chicken Market Bridge, wat ook gewoon een trekpleister voor toeristen is. Aangekomen bij de haven stelde het weinig voor. Er lag een lange rij aan schepen die allemaal werden opgeknapt. Je kon hier zelfs met een bootje tussen de schepen doorvaren, wel tegen betaling natuurlijk. Hieena besloten we dat we een taxi zouden nemen en terug te gaan naar het hotel.

Dag 84: 28-05-2014

We wilden naar Yogjakarta en we hadden gehoord en gelezen dat dit met de trein een mooie rit langs de rijstvelden zou zijn. Helaas zat de trein vol en zou het een aantal dagen duren dat we naar Yogyakarta konden, dus zijn we wederom van Jakarta naar Yogjakarta gevlogen. Aangekomen op het vliegveld in Yogjakarta moesten we helaas eerst nog opzoek naar een hotel, wat even duurde door de slechte internetverbinding. Uiteindelijk bracht de Indonesische opa op leeftijd en zonder tanden ons naar het hotel in de wijk Prawirotaman. 's Avonds hebben we bij Via Via een tomatensoepje gegeten met een broodje shoarma...ook weer nergens zo lekker als thuis.

Dag 85: 29-05-2014

Na het ontbijt gingen we aan de wandel richting het Kraton. Dit was een behoorlijk eind, want we moesten er nog helemaal omheen lopen voor de ingang. Onderweg werden we aangehouden en gaf hij ons als tip dat we naar het Novi Studie moesten gaan. Dit bleek een artmuseum waar we eerst een rondleiding kregen en daarna konden neuzen tussen de schilderijen. Allemaal gemaakt met de hand en gemaakt met een soort was , zodat je de schilderijen kan wassen als ze vies zijn, heel handig dus. Wel met de handwas. De schilderijen/doeken waren allemaal erg mooi, dat het voor ons moeilijk was om iets uit te kiezen. Hierna gingen we dan echt naar het Kraton. Veel te laat kwamen we hier aan, waardoor we net alle ochtendprogramma's hadden gemist. Helaas was er verder weinig om te zien hier. Op naar de Vredeburg, maar eerst tijd voor een lunch. Bitterballen op de kaart? Helaas pas te bestellen vanaf 16:00 uur, erg jammer. De Vredeburg was een museum, maar waarvoor konden wij niet echt ontdekken en eveneens gesloten. We moesten nog iets verder lopen voor het Waterpaleis, een stenen paleis met leegstaande grachten. Hierna besloten we om terug te gaan naar de Vredeburg voor de bitterballen. Het duurde even maar dan had je toch wat....een grote teleurstelling. Helaas naar een hapje maar laten staan.

Dag 86: 30-05-2014

Vroeg opstaan voor de sunsrise bij de Borobordur. We werden met onze privé driver Andy de hele dag rondgereden met onze eigen daginvulling. Wat wij wilden was namelijk geen standaard tour. Bij de Borobordur gingen we eerst ontbijten, waarna we bet park op gingen. Hier kregen we een soort doek omgeknoopt als roken mochten we naar binnen. Waarvoor dit diende, weten we nog steeds niet want wij hadden gewoon onze lange tempelbroek aan. De Borobordur is een boeddhistische tempel. Door de holliday in Indonesië waren en grote groepen met studenten die ook de Borobordur gingen bezoeken. Die vonden naar alle waarschijnlijkheid de blanken vele malen interessanter dan de Borobordur zelf. In het slecht verstaanbaar Engels, afgelezen van een papiertje vroegen ze of ze met ons op de foto mochten. Als wij ja zeiden, was het schreeuwen, gieren, brullen en werden wij bestormd door alle studenten die de beste plek naast je wilden opofferen. Ook krijgen wij een interview over Indonesië. Na de Borobordur reden we door naar de Merapi vulkaan. Daar deden we een jeeptour om de vulkaan extra goed en van dichtbij te kunnen zien. Onderweg reden we over paadjes van lava gesteenten, wat niet echt comfortabel reed. Het was erg helder waardoor de vulkaan goed te zien was. Erg mooi uitzicht en hier hebben we vele foto's gemaakt, net als anderen weer vele foto's van en met ons hebben gemaakt. Als laatste reden we door naar de Prambanam, de hindoeïstische tempel. Ook hier waren wij de trekpleister en wilden vele mensen en studenten met ons op de foto. We hebben zelfs een filmpje moeten inspreken. Als wij vragen of zij een foto van ons tweeën willen maken, vinden ze dit maar vreemd. Onze driver wilde ons nog naar een koffieproeverij brengen, maar nadat hij ons vertelde dat de koffie van kattenpoep werd gemaakt, bedankten wij vriendelijk en werden we naar ons hotel gebracht.

Dag 87: 31-05-2014

We wilden op Java als laatste ook nog graag naar de Bromo vulkaan. Om hier vanuit Yogjakarta te komen zou op welke manier dan ook een lange rit worden. Hier waren we dus op voorbereid, maar het werd nog veel langer dan verwacht. Wij gingen met de bus, dat zou voor ons het makkelijkste zijn, dan was de hele rit inclusief trip naar de Bromo vulkaan, overnachting en de rit verder naar Bali al geregeld zijn. De eerste dag reden we naar de overnachtingsplek in een plaatsje dichtbij de Bromo vulkaan. De busrit duurde 14 uur in plaats van de genoemde 11 uur. In totaal hadden we een uur pauze over de gehele rit, waarvan maar één keer een eetpauze. De bus reed erg gevaarlijk, van een tweebaansweg kan je toch best een vierbaansweg maken? Het scheelde weinig of de chauffeur had meerdere ongelukken veroorzaakt. Slaapjes in dit minibusje was dan ook niet echt mogelijk. Uiteindelijk dachten we dat we er waren om 21:00 uur. Maar nee, we moesten nog een stuk verder door de bergen in een andere bus, wat twee uur duurde in plaats van één uur. In de bergen was het maar vier graden, dus koud dat we het hadden in onze hemdjes en korte broekjes! Aangekomen in het hol waar we sliepen (we hadden voor meer dan dit minimale betaald), snel een lange broek en vest aan om nog een Tom Yum soepje aan de overkant te eten om 23:30 uur. Daarna snel naar bed omdat de wekker alweer om 3:00 uur zou gaan.

Dag 88: 01-06-2014

Na amper tot geen nachtrust werden we met een jeep opgehaald om naar het viewpoint te gaan waar we de zonsopgang over de Bromo vulkaan konden zien. Met de jeep reden we over zandwegen en daarna de bergen in. We werden ergens gedropt waar we nog een stukje omhoog moesten lopen. Wij op onze slippertjes. Geen idee waar we waren, want het was nog veel te donker om iets te zien. We moesten dus ook nog wel even wachten op de zonsopgang. Één voordeel, alle Indonesische mensen zagen toen nog niet dat er ook blanken waren. De foto's volgden pas toen het licht begon te worden. Uiteindelijk kwam er een prachtige zonsopgang en zagen we zelfs meerdere mooie vulkanen! Één vulkaan was actief en liet rookscheetjes, zag er heel mooi uit. Om 5:30 uur moesten we weer naar de jeep en werden we naar de Bromo vulkaan zelf gebracht. Hier kon je de vulkaan beklimmen maar omdat we eerst de jeeptour deden zou er te weinig tijd zijn om helemaal naar boven te gaan. Hierdoor zijn wij niet zo ver gegaan en hebben we beneden koffie gedronken in het ochtendzonnetje om op te warmen en deden we een poging om te kletsen met Indonesiërs, die helaas geen Engels spraken. Achteraf hoorden we dat we best helemaal naar boven hadden kunnen gaan, er was genoeg tijd. Helaas. Hierna reden we met de jeep weer terug naar het hotel. Bij het hotel kregen we een ontbijtboxje en was het tijd om ons klaar te maken voor opnieuw een lange busreis. We vertrokken om 09:00 uur en de rit zou 10 uur duren en dan zouden we op onze eindbestemming in Denpasar in Bali zijn. Helaas duurde dit onwaarschijnlijk lang en was dit de ergste busrit tot nu toe. We zaten met een klein groepje blanke backpackers in de locale bus, zonder airco en dus met arko alle ramen kunnen open en ook de deuren stonden wagenwijd open. Alle Aziaten roken hier minstens twee pakjes op een dag en dus ook in de bus. De bus stopt overal aan de weg waar mensen zijn en schreeuwen dan 'Bali Bali', een bushalte kennen ze hier niet. Om de tien minuten stopte de bus voor muziekanten die knoeterharde en lachwekkende muziek maakten en stapten daarna met vaak een minimale buit weer uit. Ook deze buschauffeurs reden erg roekeloos en dus werden de plastic zakjes schaars in de bus. Om 18:00 uur hadden we een stop, waar je snel wat koud en pittig eten op je bord moest scheppen en naar binnen moest werken. Een wc was een moeilijke stop, of je moest hier hurken boven een te goor gat en er ook nog geld voor willen vragen. In de veronderstelling dat we er toch wel bijna bij de boot zouden zijn, dan hadden we het mis. Om 21:30 uur stapten we op de boot. Intussen hadden we van een goed Engels sprekende vrouw gehoord dat het nog ongeveer wel 5 uur zou duren voordat we in Denpasar zouden zijn. Hell no, hoe gaan we dat overleven. Inmiddels deed alles zeer en waren we doodop. En toen werd de boot ook nog eens dolle pret. Bij elke golf deinde de boot meters op en neer en heen en weer. Lopen was geen optie en vooral niet naar het land kijken, maar proberen te focussen op de televisie. Hierna stapten we weer zo vrolijk als we zijn in de bus. We hadden nog wat uurtjes bus te gaan. Zo moe waren we dat we toch even de oogjes dicht hebben gedaan, lekker knus tegen de locale bevolking aan. Om 03:00 uur stopte de bus in Mengwi. We wisten dat we nu nog één uur tegaan hadden. Maar de bus reed niet verder en ook wij moesten er hier uit. Wij hadden alleen de bus tot aan Denpasar geboekt. Helaas moesten we maar met de taxi en hier besloten we ook maar direct door te reizen naar Kuta. De taxichauffeur wist wel een hotel en bracht ons hier naartoe. Om 04:00 uur konden we dan eindelijk op bed neerploffen. Nooit weer!

Dag 89: 02-06-2014

Na een aantal uurtjes slaap hadden we de wekker om 10:15 uur gezet voor het ontbijt, wat bij de prijs in begrepen zat en we niet konden missen. Hierna ploften we direct weer ons bedje in voor nog wat slaapjes. Hoe kapot en vermoeid kun je je voelen na in totaal al vier dagen vroeg, weinig slaap en veel reizen. We hadden ons voorgenomen om aan het reisverhaal te beginnen, maar hier hadden we niet eens puf voor en was het vooral lui bij het hotel rondhangen en slaapjes doen. Uiteindelijk 's avonds toch de hotel kamer uitgekomen voor het avondeten.

Dag 90: 03-06-2014

Na een redelijke nachtrust, al hoorden we wel steeds een rat of muis in ons plafond lopen en knagen, hebben we toch ondanks de oordoppen vele uurtjes geslapen. Een dag waarin het tijd is voor het reisverslag, wat alweer een enorme klus bleek te zijn..drie weken typen. Ook moesten we natuurlijk nog een fantastisch resort boeken voor onze verjaardagen.

Dag 91: 04-05-2014

In de ochtend hebben we na een vroeg ontbijt het reisverslag afgemaakt, uitgecheckt en werden we gebracht naar ons luxe verjaardagresort in Nusa Dua, waar we nu zijn. Hier gaan we heerlijk een paar dagen genieten en onze verjaardag morgen vieren. Ons feestje wordt gehouden bij het Grand Mirage Resort & Spa in Nusa Dua op Bali. Jullie zijn allemaal uitgenodigd, komen jullie ook? We hebben een leuke surprise party besteld. Er is geen begin tijd, we zijn de hele dag jarig. Eigen vervoer is noodzakelijk. En brengen jullie ook grote cadeaus mee?! We zien jullie morgen! En laat anders even weten als je niet komt.

Na ons feestje hebben we nog een kleine twee weken voordat ons Zuidoost Azië avontuur er weer op zit. We gaan nog wat plekken op Bali bezoeken en nog naar de Gili eilanden en vooral heel veel genieten en relaxen met hopelijk heel veel zon. Dat kunnen jullie de volgende keer weer lezen!

Tot heel snel! Liefs en dikke zoen de bijna birthday girls!

• 04 Juni 2014 - 13:33

Marjella:

Hoi lieverds!

Dit wordt een korte reactie, want... ik moet als een gek inkopen gaan doen, mijn tas pakken, een vliegtuig boeken en een taxi bellen! De uitnodiging om het te komen vieren in het grand Mirage Resort & Spa in Nusa Dua op Bali klinkt namelijk heeeeeel verleidelijk! Word je wel weer thuis gebracht?
    Jullie verhaal was weer heerlijk leesvoer! Geniet ontzettend van jullie laatste 2 weken daar! En voor het geval ik niet op tijd ben: alvast van harte gefeliciteeeeeeeeeeerd met jullie 25 en 26e verjaardag!!!

Dikke verjaardagszoen!

• 04 Juni 2014 - 13:51

Susanne:

Hai meiden!

Ook ik vind het erg verleidelijk om te komen maar helaas lukt het mij niet.
    Heel veel plezier morgen en lekker genieten van jullie verjaardagsparty.

Dikke kus xxxx

• 04 Juni 2014 - 20:47

Reinder:

Paulien en Gera van gefeliciteerd met jullie verjaardag. Helaas kan ik niet op jullie verjaardag komen maar het is wel aanlokkelijk. Ik wens jullie een fijne verjaardag en nog veel plezier de laatste weken. Reinder

• 04 Juni 2014 - 22:15

Ton:

Lieve meiden, natuurlijk in de eerste plaats van harte met jullie verjaardagen. Leuke uitnodiging maar helaas op zo'n korte termijn lukt het niet meer op jullie uitnodiging in te gaan. We doen het over twee week maar even lichtjes over.
    Maar ik wist niet dat jullie zulke angsthazen waren. Bang voor ritselgeluiden.;)).
    Ik ben blij te horen dat jullie het nog steeds naar de zin hebben maar ben toch ook blij dat jullie over twee weken terug zijn.
    Geniet nog lekker van de laatste weken. Groetjes en een dikke kus.

• 04 Juni 2014 - 22:23

Lineke:

Hallo lieverds. hartelijk gefeliciteerd met jullie verjaardagen.
    Deze verjaardag op Bali gaan jullie nooit weer vergeten. dus geniet er volop van.
    Tracteer jullie zelf maar op iets lekkers. Een uitgebreid diner en na afloop enkele heerlijke cocktails toe. Niet teveel natuurlijk haha.
    De komende twee weken nog heerlijk genieten van zon zee en strand.
    Kom uitgerust weer thuis.
    Dag meisjes een fijne dag
    Heel veel liefs lineke

• 04 Juni 2014 - 23:28

Theo:

Hallo lieverds, allereerst beide van harte gefeliciteerd met jullie vefjaardag op ali in een mooi resort. Dit vergeet je nooit weer. Helaas lukt het mij niet om zo snel op jullie verjaardag te komen, hoe wel ik dat we, heel erg graag zou willen. Al vast een hele fijne verjaardag en geniet er an en an het resort.
    Wat weer een mooi stuk en de vele belevenissen. De dieren blijven jullie achtervolgen. Maar misschien heb de laatste weken van jullie reis er minder last van. Geniet van het hopenlijk lekkere eten en drankjes in het resort. Beleef de komende weken nog maar een aantal leuke dingen voordat de terug reis weer begint. Het js natuurlijk straks jammer dat jullie reis eindigd maar ik zal bljj zijn julie weer in de armen kan sluiten.en alle mooie reis verhalen te horen en foto's te kunnen bekijken. Heel veel liefs en nog veel plezier.
    Theo

• 08 Juni 2014 - 12:19

Jolanda:

Wat weer een verhalen en belevenissen lievies!!!!!
    Genietse nog de komende 2 weken.
    Dikke kus

• 11 Juni 2014 - 10:39

Regina:

Hai skatties!! Helemaal vergeten om een reactie te plaatsen, het was ook weer zo'n lang verhaal hihi :) Echt super leuk om jullie belevenissen weer te lezen. Jullie maken wat mee hoor! Ik naar Bali vliegen voor jullie verjaardagen maar helaas zaten jullie inmiddels weer op de Gili eilanden, het is ook niet bij te houden. Geniet de laatste week nog even van het heerlijke backpackers leven want vanaf volgende week begint het normale leven weer en dus "alle ellende" zoals jullie dat zelf leuk omschrijven :p. Tot volgende week!! :):) liefs en kussen